Määrittääkö big data musiikin tuotannon?

Dataa kerätään yhä useammista ilmiöistä. Kuluttajabisneksessä ja erityisesti mobiiliapplikaatioissa tämä on usein se tärkein tehtävä. Kuluttajille tämän tiedostaminen ei ole lainkaan selvää, sopimusten jäädessä varsin epäselviksi. Ilmaiset tai edulliset tuotteet tai palvelut houkuttavat ja lopullista päämäärää ei juuri mietitä.

Big datan käsitteen pohdintaa

Vieläkö äsite "big data" hämmentää? Vai alkaako jo kyllästyttääkin? Moni on intoutunut keskustelemaan datan hyödyntämisen uusista aalloista jo uusien kattokäsitteiden alla. Internet of Things viittaa laitteiden väliseen kommunikaatioon, Industrial internet yleisemmin datan konkreettisiin hyödyntämiskeinoihin ja Suomessa painotetusti valmistavan teollisuuden alueilla. Accenture puhuu jopa Industrial Internet of Thingsistä, joka nyt lopulta viittaa aika lailla siihen, mistä big datassa on ollut puhe jo useamman vuoden.

Personoitua markkinointia suomalaisessa kaupassa

Datan hyödyntäminen, analytiikka ja segmentointi ovat olleet vähittäiskaupan kehityksessä aina vahvasti mukana. Nyt big datan aikakaudella voidaan odottaa yhä tarkempaa profilointia ja luovempia tapoja tarjota kuluttajille henkilökohtaisempaa ja paremmin kohdennettua palvelua. Yle uutisoi tänään suurten vähittäiskaupparyhmien personoidun markkinoinnin tasosta. Artikkeli kannattaa lukaista tarkemminkin, mikäli analytiikan nykytila käytännössä kiinnostaa.

ISO perusti oman työryhmän big datalle

Kansainvälinen standardoimisjärjestö ISO päätti kokouksessaan Abu Dhabissa perustaa omat työryhmänsä big datalle sekä esineiden internetille (Internet of Things, IoT).

Big Datan ja Internet of Thingsin eli esineiden internetin standardisointi jatkuu nyt entistä vahvemmalta pohjalta, kun International Organization for Standardization (ISO) päätti perustaa näille alueille omat työryhmät. Työryhmien tehtävä on standardien laatiminen ja laadinnan koordinointi sekä yhteistyö muiden tahojen kanssa, jotka laativat samojen alojen standardeja.

Hortonworksin listautuminen perjantaina

Hadoop-jakelija Hortonworksin listautumisen ajankohta on 12.12.2014. Kahden päivän kuluttua nähdään markkinoiden ensireaktiot big datan keskeisimmän teknologian, mutta toisaalta avoimen lähdekoodin ratkaisun, paketoimiselle kaupalliseen muotoon. Ajankohta on haastava ja Hortonworks kilpailijoihinsa nähden kenties taloudellisesti takamatkalla. Pelin avaus on rohkea veto, ja seuraajille on odotettavissa mielenkiintoisia hetkiä.

Sitran "Uusi koulutus"-foorumi

Uusi koulutus foorumi Sitra

Tänään aloitti työnsä Sitran Uusi koulutus -foorumi, jossa pohditaan koulutuksen tulevaisuutta. Foorumi on jatkoa Sitran aiemmin järjestämille muihin teemoihin keskittyneille foorumeille.

Hortonworks listautui

Hortonworks listautui Hadoop-yrityksistä ensimmäisenä. MapR ja Cloudera ovat toimitusjohtajien suulla molemmat ilmaisseet tavoitteekseen listautumisen, mutta nähtäväksi jää, onko markkinoilla tilaa kaikille kolmelle vai tuleeko yrityskauppoja. Hortonworksin markkina-arvo on nyt n. 1 mrd $ ja kurssi on noussut antiin osallistuneiden näkökulmasta hienosti:

CSC ennustaa ensi vuodesta big datan vuotta

CSC esittää ennustuksensa vuoden 2015 IT-trendeistä (The 6 hottest IT trends for 2015) ja ennustaa big datan arkipäiväistyvän ensi vuonna.

Big data is really gonna enter the boardroom

Lisäksi hehkutusta saa esineiden internet, jonka esitetään olevan jatkumoa jo tutuksi tulleelle akronyymille SMAC, Social, Mobile, Analytics, Cloud.