Sosiaalinen media ja sen datamassat olivat big data -ilmiön alkuvaiheen suosituimpia esimerkkejä siitä, mitä on big data ja miten sitä käytännössä voisi hyödyntää. Suuressa osassa aamiais- ja muista tilaisuuksista vuosina 2011 ja 2012 esiteltiin Twitter API:n hyödyntämistä Twitterin tekstisisällön louhimisessa. Sosiaalinen media ilmiönä kuitenkin muuttuu ja kehittyy nopeasti. Sisällöstä yhä suurempi osa on kuvia ja videota. Twitterissäkin osa käyttäjistä ilmaisee itseään pääasiassa kuvin ja videoin. Analytiikalle tämä on haaste. Ensinnäkin datamäärät kasvavat huimasti, kun siirrytään tekstistä videoon. Lisäksi algoritmeille on haastavampaa päästä käsiksi kuvien ja videoiden sisältöön kuin tulkita tekstiä.

Snapchat-analytiikka

Sitten ovat uudet palvelut. Tämän vuoden suurin SoMe-nousija on Snapchat. Nyt käyttäjät tuottavat päivittäin 400 miljoonaa viestiä ja määrä kasvaa nopeasti. Tähän dataan eivät ulkopuoliset pääse käsiksi, koska Snapchat ei (vielä) tarjoa rajapintaa palvelunsa dataan. Niinpä sosiaalisen median kokonaisdatasta yhä pienempi osa on datatieteilijöiden tavoitettavissa ja siltä osin kuin se on muuta kuin tekstiä, on sisällön analysoinnissakin haasteensa. Tämä trendi todennäköisesti vain kiihtyy, mikä lisää painetta keksiä ratkaisuja ja palkitsee ruhtinaallisesti ne, jotka tässä onnistuvat.

Leave a comment

Filtered HTML

  • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
  • Sallitut HTML-tagit: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
Roskapostitorjuntaa.