Maaliskuun toisena viikonloppuna starttasi taas monen hartaasti odottama vuosittainen urheilujuhla, kun Formula 1 -kausi lähti liikkeelle renkaat sauhuten. Tänä vuonna, kuten kolmena edellisenäkin, kausi avattiin Australian Melbournen osakilpailulla ja Suomen lähes oma poika Nico Rosberg korjasi potin. Onnea Nicolle ja tallille!

Ison ja reaaliaikaisen datan näkökulmasta Formula 1 on kiehtova urheilulaji. Siinä taistelevat niin huippulahjakkaat urheilijat kuin heidän yhä enemmän datavetoiset tallinsakin. Tässä joitakin numeroita tyypillisestä Formula 1 -viikonlopusta:

  • 11 tallia
  • 22 kuljettajaa
  • 200–800 sensoria per auto välittämässä reaaliaikaista tietoa autosta ja kuljettajasta tiimillle
  • 50–100 GB dataa per auto jokaisena kisaviikonloppuna
  • 10–30 datan analysoinnin ammattilaista töissä vuorokauden ympäri kussakin tallissa

Osa talleista, kuten Red Bull, Caterham, Lotus, McLaren ja Mercedes AMG Petronas, kertovat suhteellisen avoimesti ison datan merkityksestä toiminnalleen ja voittomahdollisuuksilleen. Red Bullin viime vuosien menestyksessä tehokkaalla ison datan hyödyntämisellä on todennäköisesti ollut hyvinkin ratkaiseva merkitys. Pienemmistä talleista taas Lotus ja Caterham ovat tehneet merkittäviä investointeja reaaliaikaisen datan hyödyntämiseksi.

Aikakausi, jolla dataa ei hyödynnetty Formula 1:ssä nykyisessä laajuudessaan, tuntuu tällä hetkellä kaukaiselta historialta. Tosiasiallisesti vain kymmenen vuotta sitten tallien täytyi odottaa esimerkiksi testiajoista tulevaa analytiikkaa tuntikausia kunkin ajon jälkeen. Nykyisellään kuljettajan tekemä virhe pystytään parhaimmissa talleissa ennustamaan jo ennen kuin väärä ohjausliike tai jarrutus on edes tapahtunut.

Datan analysoinnin osaamisella on myös ollut valtava vaikutus kuljettajien työtapoihin ja ammattitaitoon. Williamsin CTO Pat Symonds totesikin eräässä haastattelussa, että ennen kuskien kanssa oli jopa kisaviikonloppuina mahdollista lähteä illalliselle, mutta nykyisin kuskit keskittyvät kisaviikonloppuillat viimeisimmän tiedon analysointiin yhdessä tiimin kanssa.

Paras kuski, paras auto, paras data – ehkä jopa tässä järjestyksessä – muodostavat varmasti keskeisimmät keittoainekset kauden 2014 Formula 1 -maailmanmestariksi. En lähde vielä tässä vaiheessa kautta ennustamaan kuka voittaa, mutta veikkaan että voittajatiimi on kauden loppuun mennessä analysoinut teratavun poikineen samalla, kun kuski on käännellyt voittoon vievää rattiaan.

Heikki Hämäläinen

Heikki Hämäläinen vetää Big Data -liiketoimintaa Eficodella. Hän on kerran kysynyt Nico Rosbergilta ympäristön pakottamana “Puhutko Suomea?”

Eficode
Eficode on Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Pekingissä toimiva it-yritys, joka rakentaa asiakkailleen ohjelmistoja pirun tehokkaasti. Itse ohjelmistoja kehittäviä organisaatioita autamme hoitamaan hommat kaikin puolin paremmin. Osaamisemme jakautuu DevOps-, Software- ja Big Data -yksiköihin.

Leave a comment

Filtered HTML

  • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
  • Sallitut HTML-tagit: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
Roskapostitorjuntaa.