- Hyvää päivää!
- Hei.
- Autoa vailla...?
- No juu, kyllä.
- Minkäslaista olisi ollut ajatuksissa? Perheautoa, itsellekö vaan vai kauppakassia?
- No en nyt osaa sen tarkemmin sanoa. Josko vähän kertoisit näistä.
- Ööö... hmm. Mistäs tarkemmin tahtoisit että kertoisin? Miellyttäisikö tällainen vähän ajettu 2-litrainen turbodiesel? Hinta on kyllä kohdillaan! Sopii sillä pidempääkin matkaa...
- En nyt vielä osaa sanoa. Ihan toivoisin ensin sellaista yleisesittelyä autoista että mitä ne tekee ja mitä ominaisuuksia niissä on.
- Yleisesittelyä autoista, jaahas, jaahas... Meillähän on täällä näitä autoja noin parisensataa ja netin kautta on haettavissa sitten vielä tuhatkunta lisää pienellä viiveellä koeajoon paikanpäälle.
- Joo-o, mutta voisitko nyt vähän kertoa näistä ”autoista”.
- Eli yleisesti kaikista vai onko jotain erityistoiveita...?
- No ihan nyt vaan yleisesti kaikista ja päätän sitten niiden ominaisuuksien perusteella, että mikä mulle sopisi parhaiten.
- Jahha. Autoissahan on siis yleensä neljä pyörää ja ratti. Moottori, voimansiirto, vaihteisto ja paljon liikkuvia osia. ... Onko tämä nyt oikeanlaista esittelyä?
- Kyllä. Jatka vaan. Tahtoisin tietää niistä ominaisuuksista.
- Ymm, minkälaisista ominaisuuksista noin ylipäätään olette kiinnostunut? Onko kriteerinä mm. turvallisuus, egologisuus, vääntö, kiihtyvyys,...?
- No en edelleenkään osaa sanoa, joten voisitko vaan nyt esitellä. Sanon sitten myöhemmin että mitä tarvitsen.
...

45 minuutin kuluttua.

...

- ...ja lopuksi vielä kannattaa teknisten yksityiskohtien jälkeen ottaa huomioon myös oma tuntuma ja ajomukavuus.
- Niin, niinpä juuri. Kiitos. No mitäs te minulle näistä suosittelette, kun haluan sellaisen auton, jossa on ne neljä -olihan se neljä?- pyörää, ratti, tiiseli ja penkit ainakin neljälle henkilölle.
- Niin, no noilla spekseillähän meillä on kyllä aika paljon vielä vaihtoehtoja. Voisitteko tarkemmin kertoa, mihin käyttötarkoitukseen auto tulisi?
- No en minä sitä nyt tässä tarkemmin ala erittelemään. Kyllä sillä pitäisi pystyä mennä eteenpäin ja taaksepäin, kun tilanne niin vaatii. Ja siis tärkeintähän on, että sen avulla meidän firman logistiikkaongelmat ratkeaa helposti ja mielellään huokealla hinnalla. Kilpailukyvyn lisääntyminen on vissiin takuussa mukana? Niin, ja mahdollisimman helppokäyttöinen ettei sen opetteluun mene aikaa. Ei meillä kenelläkään ole kokemusta autoista enkä sen vuoksi ala ketään palkkaamaankaan.


Tuntuuko yllä oleva autonostaja tutulta? Ei?

Entä, jos kyseessä olisikin analytiikkaohjelmiston ostaja?

Vaikka hyvän työkalun ostohinta saattaa pyöriä auton kanssa samoissa – ellei kovemmissakin – lukemissa, on valitettavan moni lähtenyt ostosreissulle ilman kunnon eväitä. Niin tylsältä ja aikaa vievältä kun se shoppailuun verrattuna kuulostaakin, sopivan analytiikkatyökalun valinta vaatii tietoa, osaamista ja selkeiden valintakriteerien hahmottamista. Hintaa ei kannata pitää ainoana perusteena, markkinapöydäthän notkuvat taajaan syttyvistä ja sammuvista Open Source -tuotteista. Miksi turhaan maksaa, jos saa ilmaiseksi? Jaa-a, siinäpä vasta kysymys...

Toinen usein harhaanjohtava ykköskriteeri on helppokäyttöisyys. Mitä se tarkoittaa? Sitäkö, että paria houkuttelevaa nappia painamalla analytiikan neitsytkin saa tajunnanräjäyttävää grafiikkaa ja pitkälti automatisoituja ennustemalleja?

Vielä löytyy kolmas, neljäs,... ja n:nnes valintaan vaikuttava seikka. Yrityksen sisältä löytyvä osaaminen, osaamisen mahdollinen ostaminen tai rekrytoiminen ja työntekijöiden koulutus voi vaatia siivun resursseja. Analytiikkatyökalun yhteensopivuus ja integrointi olemassa oleviin järjestelmiin, sen reaaliaikavaativuus, tehokkuus ja monipuolisuus ovat muutamia erityisen tärkeitä pohdinnan aiheita. Itse datakin herättää kysymyksiä: mikä on käyttötarkoitus, kuinka ratkaistaan sen hankinta (ja -hinta), mitkä ovat mahdolliset yhteensopivuus- ja muokkaushaasteet ja missä data säilytetään (oma vai pilvi, mahdollinen säilytys- ja lataushinta)? Kyllähän asiaan pitäisi suhtautua samalla aidolla intohimolla kuin ostettavan auton teknisten ominaisuuksien selvittämiseen (ja asiantuntija- ja keskustelufoorumeilla surffailuun).

Olkoon tämä ajatukseksi matkalle. Puhutaan myöhemmin niistä konkreettisista askelista, joita noudattamalla yritys saa näppeihinsä sopivimman työkalun. Ellei sitten ehdottomasti tahdota tavoitella latvustoa pyllynsilmä edellä.

Kesäterveisin,
Maija

Maija Marttila-Kontio

Yliopistonlehtori (Itä-Suomen yliopisto, Tietojenkäsittelytieteen laitos)

Itä-Suomen yliopisto
Itä-Suomen yliopiston 1,5-vuotisessa Tietävä-projektissa koulutetaan sekä yliopisto-opiskelijoita että yrityksien edustajia data-analytiikan kirjavalla ja laaja-alaisella kentällä.

Leave a comment

Filtered HTML

  • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
  • Sallitut HTML-tagit: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
Roskapostitorjuntaa.