Tein äskettäin kyselyn lahtelaisten erikoiskauppiaiden parissa asiakastiedonhallinnan ja Big Datan tietämyksen tilasta. Vastaajista 80 prosenttia kerää asiakastietoja jollain tasolla, mutta vain 6 prosenttia myös hyödyntää tietoja systemaattisesti. Big Datan merkitys omaan liiketoimintaan oli vielä enemmistölle epäselvä, joskin kolmannes katsoo sen tarjoavan innovaatioita tuote- ja palvelutarjontaan. Kaikkiaan Big Datasta ei paikallisilla erikoiskauppiailla vielä ole riittävästi tietoa.

Pienillä yrityksillä on tyypillisesti pulaa ajasta ja resursseista myös tiedon hankinnassa ja koulutuksiin osallistumisessa, eivätkä ne ole isoille ohjelmistotaloille ensisijaisia asiakasryhmiä Big Data -piloteiksi. Kuitenkin juuri pienten vähittäiskaupan yritysten olisi tärkeää lisätä Big Data tietämystään ensimmäisten joukossa, sillä paikallisten vähittäiskauppojen kilpailukyvylle Big Data näyttäisi tuovan sekä suuren uhkan että myös mahdollisuuden kilpailukyvyn säilyttämiseen.

Kyselyyni vastanneista reilu kolmannes (35 %) on valinnut kilpailustrategiakseen tuotteiden erilaistamisen ja kolmannes (29 %) ostoskokemuksen laadun. Asiakkaalle tarjottavat lisäarvopalvelut (18 %) ja palvelun erilaistaminen (12 %) ja edullinen hinta (6 %) olivat muut käytetyt kilpailustrategiat. Strategiavalinnat kuvastavat hyvin paikallisen pienen erikoiskaupan perinteisiä, hyviä kilpailuvaltteja. Paikallinen kauppias tuntee asiakkaansa tarpeet ja pyrkii vastaamaan niihin ketterästi ja joustavasti.

Pitävätkö nämä perinteiset kilpailutekijät sitten pintansa myös Big Datan muovaamassa tulevaisuudessa? Kyllä, ja juuri näihin tekijöihin asiakastiedon analysoinnilla on paljon annettavaa. Big Datan ja ICT-teknologian avulla myös suuryritykset ovat kehittäneet ketteryyttään ja asiakaslähtöisyyttään.

Big Datan yksi olennaisimpia ja kiinnostavimpia lupauksia vähittäiskauppiaan näkökulmasta on mahdollisuus yksilölliseen, asiakaskohtaiseen markkinointiin ja palveluun reaaliaikaisesti. Datan hyödyntäminen päätöksenteossa on lisännyt suuryritysten tuottavuutta 5-6 prosenttia*. Datan keräämisessä ja analysoinnissa edelläkävijä tuntee kuluttajien tarpeet ja mieltymykset niin kattavasti, että kykenee ennakoimaan yksilöiden ostokäyttäytymistä ja ostotarpeiden syntymistä. Automatiikan ja algoritmien avulla asiakaspalvelu hengittää asiakkaan rytmissä. Mitä tietyn alueen asukkaat tyypillisesti ostavat ensimmäisten kesähelteiden alkaessa? Mitä lapsiperheet haluaisivat tehdä sateisina kesäpäivinä? Millaisissa verkostoissa asiakkaat vaikuttavat tai mistä imevät ideoita ja vaikutteita? Millaisia tuotteita asiakkaat odottavat myymälästä löytyvän? Millainen palvelu pitää heidät tyytyväisinä?

Pienissä yrityksissä omistaja-johtaja tekee vielä liian usein päätöksiä aiemman kokemuksen ja intuition perusteella. Big Datan hyödyntämisessä on ennen kaikkea kyse yrityksen johtamisesta tiedon avulla. Tulevina vuosina paikallisilla markkinoilla menestyvät ne yritykset, jotka oikeasti tietävät mitä heidän asiakkaansa haluavat. Hyvä arvaus ei tule enää riittämään.

*) Lähde: Brynjolfsson, Hitt & Kim (2011). Strength in Numbers: How Does Data-Driven Decisionmaking Affect Firm Performance?

Sari Mäyrä

Lahtelainen yrittäjä ja LUT Kauppakorkeakoulun aikuisopiskelija pääaineena Tietojohtaminen. Intohimona paikallisen yrittäjyyden puolustaminen ja parhaillaan työn alla Pro Gradu aiheesta ”Paikallisen erikoiskaupan asiakkuudenhallinta Big Datan aikakaudella”.

Leave a comment

Filtered HTML

  • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
  • Sallitut HTML-tagit: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
Roskapostitorjuntaa.