Hanhiemon Satuaarteen sivulta 74 löytyy Susi!Susi! -klassikko, jossa päähenkilönä näin aikuisen elämänkokemuksella seikkailee perin huomionkipeä pikku manipulaattori. Kun paimenpojan työ käy liian tylsäksi, päättää kirjan päähenkilö hyppyyttää alempana laaksossa työskenteleviä kyläläisiä. Huomio on konkreettisesti saavutettu, kun SusiSusi!-huudoista aktivoituneet kyläläiset syöksyvät hangot tanassa pelastamaan tätä reppanaa suden hampaista. Kuten opetuksellisessa kansansadussa kuuluukin, ”paha” saa palkkansa. Hukka peri pojan, koska kyllästynyt väki ei enää korvaansa lotkauttanut susihuudoille (joista viimeinen oli tosi).

Tarinan opetus? Tärkeäkin sanoma, olipa sitten negatiivinen tai positiivinen, kärsii tuntuvan inflaation, jos asiaansa hokee kuin mantraa ja vielä väärässä paikassa väärään aikaan.

Mantrojahan me ihmiset osaamme keksiä. Liekö syynä uuden sanan oppiminen, trenditietoisuus, pätemisen tarve – vai kaikki yhdessä? Näyttää vakavasti siltä, että yleisen käyttäytymismallin perusteella Big Data pelastaa maailman kunhan taikasanaa hokee tarpeeksi kauan ja joka paikassa, missä vain datamassojen evankeliumi kuulevat korvat saavuttavat. Eikä ole väliä sillä, menevätkö termit hieman sekaisin; yksi mieltää Big Datan ja Business Intelligenssin samaksi, data-analytiikka on toiselle yhtä kuin suurten tietomassojen hallinnointi. Ja yksi ”Hadooppi” kai saadaan Gigantista?

Edelliset karikatyyrit kumpuavat surumielisyydestä, jonka väärinkäytetyt Bigdata!Bigdata!-huudot ovat aiheuttaneet. Inflaatio on jo syönyt särmän Big Datan ja yleisesti datan monipuolisemman hyödyntämisen erinomaisesta tarkoitusperästä. LinkedIn:ssä levinnyt Mustanaamion kuva aiheella: ”Say Big Data once more…!”  kertoo kyläläisten kyllästymisestä jatkuvaan huutoon. Vilkaisu Gartnerin Hype Cycleen kertoo, että onhan se odotettavissakin.

Yllä olevalla en suinkaan tarkoita sitä, että puhuja vaietkoon kunnes osaa Big Data -termistön tämänhetkisen V5-rivin oikein (Volume, Variety, Velocity, Veracity, Value). Peräänkuulutan sitä, että pelkkien taikasanojen sujuva luettelu ei ratkaise minkäänlaista datan hyödyntämiseen liittyvää pientä tai suurta ongelmaa. Päinvastoin, realistinen suhtautuminen datan hyödyntämiseen saattaa muuttua kyllästymiseksi ennen kuin ensimmäistäkään dashboardia tai excel-taulukkoa on saatu uudenaikaistetuksi.

Asenne (ennen kaikkea päättävässä asemassa olevien henkilöiden avoin suhtautuminen), osaaminen ja sen parantaminen sekä kulloistenkin realiteettien huomioonottaminen ovat askel datan parempaan hyödyntämiseen sekä paljonpuhuttuun kilpailukyvyn parantamiseen. Lopuksi vielä kolme asiaa, joista kannattaa lähteä liikkeelle:

  1. Big Dataan ja data-analytiikkaan liittyvien ”taikasanojen” ymmärtäminen ei vaadi suuria ponnisteluja. Asioista on hyvä ottaa ennakkoluulottomasti sekä realistisen avoimesti selvää.
  2. Hetki käsien päällä istuen auttaa kirkastamaan ajatukset, myös datan hyödyntämisen suunnitelmissa. Katse kannattaa aluksi suunnata yrityksen olemassa oleviin tietovarastoihin ja niiden parempaan hyötykäyttöön. Osaamisen karttuessa ikkunat ja ovet voidaan avata uudenlaisten tietomassojen hyödyntämiselle.
  3. Edellinen tuumaustauko ei kuitenkaan voi kestää vuosia. Muistathan, että (Big) datan hyödyntäjien määrä kasvaa jatkuvasti.
Maija Marttila-Kontio

Projektipäällikkö (Itä-Suomen yliopisto, Tietojenkäsittelytieteen laitos) Kehittynyt data-analytiikka johtamisessa -projektissa.

Itä-Suomen yliopisto
Itä-Suomen yliopiston 1,5-vuotisessa Tietävä-projektissa koulutetaan sekä yliopisto-opiskelijoita että yrityksien edustajia data-analytiikan kirjavalla ja laaja-alaisella kentällä.
Avainsana: 

Leave a comment

Filtered HTML

  • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
  • Sallitut HTML-tagit: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
Roskapostitorjuntaa.